,,We hebben met Ad Mosam moeilijke tijden achter de rug. Door de corona epidemie konden we twee jaar lang niet optreden, waardoor we het financieel erg lastig kregen. Ook misten we het contact met ons publiek erg. We hebben veel gehad aan de woorden van Johan Cruijff: ,,Elk nadeel heeft zijn voordeel”. De coronacrisis hebben we aangegrepen om ons te bezinnen op wie we zijn als Ad Mosam en wat we willen. ‘Verbinding. Inspiratie en Avontuur’ zijn onze nieuwe kernbegrippen. Via een ander logo, een nieuwe website en een andere, avontuurlijkere, invulling van ons programma, geven we aan hoe we het publiek willen meenemen in ons verhaal. Centraal daarin staat de Barokmuziek, die met zijn rijkdom aan archetypes aan gevoelens mensen meer aanspreekt dan de nogal intellectuele muziek van de 20ste en 21ste eeuw. Meer dan tevoren zijn we ons gaan richten op een jonger publiek, van schoolgaande jeugd tot twintigers en dertigers. Door gratis (open lucht) concerten te geven en door op scholen samen met jongeren een muziekvoorstelling te maken. Dit jaar hebben we het resultaat van onze herbezinning kunnen zien. ‘Uitverkocht’ waren veel concerten van ons. Prachtig om dat na die zware coronaperiode te mogen beleven. Op lagere scholen hebben we met veel plezier het Lully project gedaan, in verband met de herdenking van aanval van Lodewijk XIV op Maastricht in 1673. Kinderen speelden hier in mee, verkleed als de Zonnekoning Lodewijk XIV. En de twee sessies met barokmuziek op het Trevianum werden door leerlingen enthousiast onthaald. Een geweldige bekroning van dit jaar vormt het Weihnachtsoratorium van Bach, dat we deze maand in Maastricht en Sittard uitvoerden. We brachten dit oratorium op een avontuurlijkere manier dan voorheen.
En 2024? Dat belooft een memorabel jaar te worden. Want dan bestaat Ad Mosam 30 jaar. Ik had nooit gedacht dat we dat zouden kunnen vieren. Hoogtepunt wordt de Hohe Messe van Bach, die we in Kerkrade, Maasmechelen en Erkelenz opvoeren. Met jonge talenten en voor jongeren gaan we rond Pasen de Johannes Passie van Bach spelen, waarbij een verteller het Passieverhaal op een voor jongeren aansprekende manier brengt. Daarnaast gaan we in Limbricht samen met jazzmusici ‘Heksen’ uitvoeren. Waar barok- en jazzmuziek met moderne dans samenkomen. ‘Heksen’ is geïnspireerd op het verhaal van Entgen Luijten– de alleenstaande, oude vrouw, die er valselijk van werd beschuldigd een heks te zijn- en zal gaan over de manier, waarop de maatschappij met afwijkend gedrag omgaat, zoals in onze tijd hoe de LHBTI- gemeenschap behandeld wordt. Een net zo druk en succesvol jaar als 2023 wordt het hopelijk in 2024 voor ons.”