Nog t/m zondag 1 oktober presenteert Galerie Michel Knops in Sittard een bijzondere selectie schilderijen van Nederlands meest geliefde cabaretier, Toon Hermans. De expositie, die op 2 april jl. opende en oorspronkelijk tot 31 augustus te zien zou zijn, wordt wegens succes verlengd. Ook zijn er nieuwe schilderijen aan de expositie toegevoegd. 

Nieuwe stillevens
Galeriehouder Michel Knops: “De afgelopen maanden hebben we veel bezoekers in onze galerie mogen ontvangen. Er kwamen zelfs bussen bezoekers uit België onze kant op om de bijzondere landschappen, stillevens en portretten geschilderd door Toon te bekijken. Daarbij is ook ongeveer een derde van de tentoongestelde schilderijen verkocht. Om toekomstige bezoekers ook van het werk van Toon te laten genieten en hen ook de kans te geven een werk van hem aan te schaffen, hebben we besloten de expositie te verlengen en nog een aantal nieuwe schilderijen aan de expositie toe te voegen. Het betreft voornamelijk nieuwe stillevens, vazen met bloemen en fruit. Zogenaamde ‘appels op de tafelsprei’ en ‘bossen met 24 rozen’.”

Toon Hermans, de schilder
Dat Toon Hermans een begenadigd schilder was, is niet alom bekend. En dat is ook niet verwonderlijk. Het was een van de weinige bezigheden die Toon helemaal voor zichzelf hield. Dat zie je ook terug in de onderwerpen van de schilderijen. Het zijn voornamelijk huiselijke tafereeltjes zoals stillevens met fruit, vazen met bloemen en (Limburgse) landschappen, zoals Heuvelland (zie eerste foto). Toon’s schilderijen bevatten een lichtheid die we herkennen van zijn sketches, zijn passie voor kleur en ontzag voor de natuur.

Autodidact
Toon Hermans was een autodidact. Net als zingen, schrijven en componeren had hij zich het schilderen zelf aangeleerd. En hoewel hij er niks mee wilde bereiken, had hij wel degelijk de ambitie om zo goed mogelijk te schilderen. Vaak was hij niet tevreden over zijn werk. Galeriehouder Michel Knops: “Ik heb van familieleden begrepen dat Toon aan diverse schilderijen tegelijk werkte. Soms zette hij een schilderij aan de kant om er daarna weer een heel nieuw tafereel overheen te schilderen. Soms schilderde hij een werk zelfs over wanneer het al ingelijst was.”

Toon trad met zijn schilderijen in de openbaarheid bij het verschijnen van zijn grote schilderijenboek in 1995. Daarvoor prijkten enkele schilderijen als covers op zijn gedichtenbundels en pas na zijn overlijden werden zijn schilderwerken geëxposeerd, o.a. bij Singer Museum in Laren (2001) en in de Kunsthal (2006). Maar niet eerder was een selectie schilderijen van deze omvang te zien in Limburg.


Foto Stichting Toon Hermans