De bedrijventerreinen in Sittard, Geleen en Born beschikken opnieuw over het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen (KVO-B). De certificaten zijn op maandag 11 mei uitgereikt aan de werkgroepen van de drie terreinen. Het keurmerk onderstreept de duurzame samenwerking tussen ondernemers (vertegenwoordigd door Compound Group), politie, brandweer en de gemeente Sittard-Geleen om te zorgen voor bedrijventerreinen die schoon, heel en veilig zijn.
Door de drie werkgroepen voor Sittard, Geleen en Born is de afgelopen periode gewerkt aan concrete verbeteringen. Zo zijn in Sittard belangrijke stappen gezet op het gebied van verkeersveiligheid en sociale veiligheid. Parkeer- en verkeersproblematiek is aangepakt door betere zonering en bebording. Overlastlocaties, zoals de omgeving van de Dr. Philipsstraat en Wasstraat Zuiver, zijn structureel aangepakt via melding, monitoring en handhaving. Daarnaast zorgt verbeterd groenonderhoud rondom het station voor een nettere en veiligere omgeving.
Veiliger
In Geleen lag de focus op een overzichtelijke en veilige openbare ruimte. Overlast door vrachtwagens is opnieuw geagendeerd en gekoppeld aan een bredere aanpak. Door intensievere afstemming tussen verkeer en handhaving zijn uitritten veiliger geworden en wordt parkeren beter nageleefd.
De samenwerking met ondernemers stond centraal in Born. Aandachtspunten zoals slecht zicht door hoge heggen en onveilige situaties rond het spoor zijn gezamenlijk aangepakt met gemeente en brandweer. Verkeersveiligheid en beheer worden continu verbeterd op basis van meldingen en prioriteiten vanuit ondernemers.
Gezamenlijke inspanningen
De certificaten werden tijdens een feestelijke bijeenkomst aan de vertegenwoordigers van de werkgroepen overhandigd door burgemeester Hans Verheijen en de wethouders Leon Geilen (Stedelijke ontwikkeling, Omgevingsbeleid, Mobiliteit en Leefomgeving) en Yvonne Salvino (Economie).
Burgemeester Verheijen: “De gezamenlijke inspanning laat zien dat ‘schoon, heel en veilig’ het meest vooruitgaat wanneer ondernemers, gemeente, politie, brandweer en handhaving elkaar weten te vinden. Door fysieke maatregelen te combineren met goed beheer en intensieve samenwerking wordt blijvend gewerkt aan één doel: Samen naar 100% Veilig.