Mijn naam is Erik Kleuskens, ik ben 59 jaar, verpleegkundige van beroep en sinds bijna 1 jaar voorzitter van het Wijkplatform Geleen-zuid en de Kluis.
Door Bert Wassenberg
Hoe ben je bij deze stichting betrokken geraakt?
Anderhalf jaar geleden ben ik door een bestuurslid van de stichting gevraagd geworden of ik ook voorzitter wilde worden van het Wijkplatform. Ik ben al ruim 33 jaar voorzitter van de EHBO ver. Geleen en was destijds voorzitter van de Buurtvereniging Aan den Hof. Marcel Mastenbroek was al enkele jaren plaatsvervangende voorzitter van het Wijkplatform maar had al enkele keren aangegeven het stokje te willen overgeven. Ik heb toen besloten een half jaar als bestuurslid te gaan fungeren om me te laten inwerken. Ik heb diverse nieuwe contacten mogen leggen en uiteindelijk vorig jaar mei benoemd tot voorzitter.
Welke vrijwilliger uit jouw stichting verdient het om hier extra in het zonnetje gezet te worden en waarom?
Ik ben gezegend met een super actieve secretaris Jos Raven. Hij is de echte motor van de stichting. Hij is bijna dagelijks bezig met het reilen en zeilen van de stichting. We organiseren 3 in grootte oplopende evenementen. Het Kerstplein in de Zuidhof, de dag van de Wijk en voor de 5e keer op rij de buurtcamping, die vanaf dit jaar de nieuwe naam Camping Festival heeft. Kom op 26, 27 en 28 juni a.s. naar het terrein tussen de Europaweg in Geleen Zuid.
Jos heeft de hele organisatie in handen, waarbij ik hem met de andere bestuursleden mag ondersteunen. Waarbij hij bouwt op mijn bestuurlijke ervaringen om zaken te regelen. Maar ook in de uitvoering sta ik hem natuurlijk bij. Ik steek graag mijn handen uit de mouwen.
Welke plek nemen jullie in, in de gemeente Sittard-Geleen?
Als Wijkplatform zijn wij nauw betrokken bij de gemeente Sittard-Geleen. Zo hebben we als een van de deelnemende partijen zitting in de Stuurgroep en op 10 maart jl. de samenwerkingsovereenkomst “Luuj Make Gelaen-Zuid” medeondertekend. In deze overeenkomst committeren de partners te weten: Gemeente Sittard-Geleen. Stichting ZOwonen, Stichting MIK & PIW Groep en de Provincie Limburg zich om langdurig, tot 2040, inzet te plegen voor de wijkaanpak van Geleen-Zuid. Er is al veel in gang gezet maar er staat de komende jaren heel wat te veranderen in Geleen-Zuid. Denk maar aan de ontkluizing van de Keutelbeek, herinrichting van de openbare ruimte en de sloop Wagenaar- en Pijperflat en het Plenkhoes. Maar het gaat ook om nieuwbouw van woningen en een buurthuis. Wij als wijkplatform worden regelmatig betrokken en geïnformeerd door de partners wat er staat te gebeuren, wat wij dan vervolgens communiceren via o.a. het wijkblad naar de bewoners. Daarnaast staan we in nauw contact met onze de zorgaanbieders als Zuyderland Glana, Vivantes, Daelzicht en recent met Ardena Dunant. Ook met de scholen en met de medewerkers van PIW hebben we veel rechtstreeks contact. Het is een fijne, open en laagdrempelige samenwerking waarbij de Zuidkamer gelegen in de Zuidhof de spil is van activiteiten en ontmoetingen.
Zetten jullie je door het jaar heen ook in voor goede doelen?
Het is maar net wat je onder goede doelen verstaat. Mijn belangrijkste drijfveer is om de saamhorigheid en cohesie van alle bewoners van de wijken Geleen-Zuid en de Kluis te bevorderen. Ik snap dat dit misschien hoogdravend klinkt, maar ik wil graag het aanspreekpunt zijn voor de bewoners (en de aanwezige professionele ondersteuners) zodat ze hun vragen, zorgen en wensen kunnen uiten. Ik heb zeker niet altijd de oplossing maar het netwerk van mensen dat betrokken is in deze wijken, is voor mij bereikbaar. Wellicht kunnen we samen, zorgen wegnemen en vragen beantwoorden, waardoor zich een fijn leefklimaat ontwikkeld. Mensen maken de wijk, Luuj Make Gelaen-Zuid, niet voor niets de naam van de eerdergenoemde samenwerkingsovereenkomst. Ik hoop dat dit interview bijdraagt om meer zichtbaar te worden als aanspreekpunt in onze Wijken.
Kijk eens in de ‘glazen bol’ en vertel waar jouw organisatie over vijf jaar staat?
Ik hoop met heel mijn hart dat we over 5 jaar (misschien een jaartje langer) een mooie en gezonde multiculturele wijk zijn. Waar we rond de Keutelbeek een prettige leefomgeving hebben gecreëerd, waar de bewoners gezond, veilig en betrokken oud mogen worden. Een wijk waarop de bewoners trots zijn om er te wonen en waar het bruist van een gezellige en veilige sfeer van verbondenheid met elkaar. Waar we wat meer SAMEN komen en SAMEN zijn.
Links op de foto Jos Raven en rechts Erik Kleuskens