MIJNGazet | pagina 8
‘Alles te danken aan Hub van Doorne’
Hellend Vlak Service, beheer & onderhoud
Veronique kookt | Sittard: T. 046-4264277 | Heerlen: T. 045-2084880 | Maastricht: T. 043-2057164 | www.veroniquekookt.nl
OOK
LEKKERE
SOEPEN
vanaf
1,95
Besteldag Bezorgdag
Maandag (tot 14.00) Woensdag
Dinsdag Vrijdag
Woensdag (tot 14.00) Vrijdag
Donderdag (tot 14.00) Zaterdag
Vrijdag (tot 14.00) Dinsdag
Zaterdag Woensdag
Zondag Woensdag
WIJ ZIJN
BEREIKBAAR van
9.00 tot 16.30
U kunt bij ons
bestellen en
laten bezorgen.
ACTIE:
3 MAALTIJDEN
+
1 GRATIS
Mens!
Dak!
Duurzaam!
SOLLICITEER VIA:
WWW.VERKOELEN.NL
OF SCAN DE QR-CODE!
Voor onze vestiging Geleen zoeken wij:
(Leerling) Dakdekkers, Voormannen,
Pannendekkers & (Leerling) Service monteurs
voor zowel Service, Hellende daken en Vlakke daken.
Vervolg van de voorpagina
Bij een informatie bijeenkomst in Roermond
krijgt hij te horen dat hij snel een sollicitatiebrief
moet schrijven. ,,Zeven dagen erna krijg
ik bericht dat ik te vroeg heb gereageerd, ik
moest rond kerstmis maar weer een brief sturen.”
Wanneer hij dat doet, krijgt hij te horen
dat hij te laat was met zijn sollicitatiebrief.
,,Mijn moeder was erg boos: ‘Schrijf een brief
terug’.” Dat doet hij, maar stuurt die naar de
directeur van DAF, Hub van Doorne persoonlijk.
Die reageert snel en vraagt hem naar
Eindhoven te komen. ,,Hij stuurt me zelfs een
treinkaartje.” Tijdens het gesprek met de DAF
directeur zegt deze dat hij erg boos is over de
erbarmelijke behandeling, die Personeelszaken
hem heeft gegeven. ,,Binnen een half uur
had meneer Van Doorne alles geregeld en
kreeg ik een brief met mijn benoeming”, zegt
hij nog steeds verbaasd en blij. Omdat ‘Born’
nog in aanbouw is, krijgt hij zijn opleiding
in Eindhoven. ,Ik werd opgeleid om alle
documenten op te stellen voor het verzenden
van vrachtwagens over de wereld. Ik moest
Russen bellen dat de trein met wagens eraan
kwam en ik stuurde ook vrachtwagens naar de
Antillen.”
Pipowagen
In augustus 1966 neemt hij zijn intrek in een
soort ‘Pipowagen’ op het fabrieksterrein in
Born. Fabrieksterrein kon je het niet echt
noemen. ,,Het DAF terrein was eerst een
groot moerassig gebied, waar vaak een nare
nevel boven hing. Ze hebben het terrein eerst
moeten leegmaken, uitgraven en daarna
volstorten met nieuwe grond. Ze hebben dit
gebied gekozen omdat dit het enige grote
lege terrein was in Zuid-Limburg, dat vlakbij
de snelweg en dichter bij Eindhoven lag dan
de regio Heerlen en Kerkrade”. Voor de uit
België afkomstige staalconstructie van de
eerste fabriekshal moest hij de douanepapieren
regelen, zegt hij trots. ,,Ook maakte ik
er kennis met de eerste computer, een soort
vissenkom waar je aan de zijkant floppy’s van
30 centimeter in moest duwen. Nadien heeft
de automatisering een hoge vlucht genomen,
waardoor het systeem de mens ging overheersen.
De ontmenselijking van de werksfeer
nam er door toe, Pijnlijk voor de mensen, die
dit niet aankonden en overspannen raakten.
Het verdwijnen van de goede sfeer viel me
zwaar.”
De ‘Pipowagen’ mag hij gelukkig snel inruilen
voor een plaats op het hoofdkantoor. Daar
komt te werken op de afdeling inkoop met
specialisatie ‘alle transport via weg, water,
rails en lucht’. ,,Zeker in het begin waren het
fantastische jaren, erna ook nog, maar de
werkvreugde werd vaak overschaduwd door
de zes reorganisaties met veel verlies van
banen. Gelukkig is mij dat nooit overkomen.
Ik heb altijd kunnen onderhandelen met directies
van fijne, grote bedrijven en kon ook in
Born met iedere collega goed overweg. Ja, dan
denk ik altijd weer terug naar die ene brief
van meneer van Doorne, die me deze mooie
baan heeft bezorgd.”
Erg gelukkig is hij in de periode dat de Van
Doorne’s het voor het zeggen hebben in Born
en ook de Volvo tijd vind hij ,,geweldig”.
,,Vrijdagmiddag kwam meneer Van Doorne
altijd langs om te vragen hoe alles ervoor
stond. Als we de weekproductie hadden
gehaald, mochten we naar huis, soms zelfs
om 15.00 uur al. En dan stond hij zelf bij de
uitgang met een doosje en gaf iedereen een
tientje. Een tientje was toen erg veel. Daar
kon je wel twee tanks benzine voor kopen. Ja,
iedereen liep hard voor meneer van Doorne.”
DAF’ s opvolgers, Volvo en Nedcar bieden
hem de kans om met grote getallen te werken.
,,Ik moest voor de contracten zorgen voor de
36 bussen die vier keer per dag de werknemers
ophaalden en wegbrachten. Op het
hoogtepunt werkten er 8100 mensen.” Ook
heeft hij veel werk gemaakt van het vinden
van goede huisvesting voor de vele buitenlanders,
die vanuit Marokko, Tunesië en andere
mediterrane landen naar Born kwamen. ,,Ik
heb altijd een goed band gehad met de buitenlandse
werknemers.”
Anglofiel
Voor Volvo maakt hij de eerste van zijn
vijftig 50 reizen naar Engeland en Schotland,
waarheen heel wat wagens per ferry worden
vervoerd en waarvoor hij alle documenten
en contracten met bootfirma’s in orde moet
maken. ,,In Engeland en Schotland heb je
zelfs nog industrieën, die op watermolens
draaien. Het is daar net een museum. Jammer
dat ze hun industriële verleden zo slecht onderhouden”,
zegt hij met een mengeling van
verbazing en bewondering. Door zijn vele reizen
naar de overkant van de Noordzee wordt
de Buchtenaar, die oogt als een broer van de
bekende acteur Michael Caine, een rechtgeaard
anglofiel. Zijn geruite blouse en Landrover
illustreren dit andermaal. ,,Volvo was
sociaal een hoogstaand bedrijf, erg goed voor
het personeel. Met kerst werden er altijd twee
auto’s verloot.” Het verschil met de nieuwe
baas in Born, Mitsubishi kon niet groter zijn,
geeft hij aan. ,,Mitsubishi kapte in één keer
met alle secundaire arbeidsvoorwaarden. De
verharding was ongekend. En toen Mercedes
erbij kwam met de Smart veranderde er niets
ten goede, Japanners en Duitsers hielden
mekaar scherp in het oog, niet best voor de
onderlinge relatie.”
Hoewel hij geen hinder ondervindt van deze
gespannen verhouding is het wel steeds spannend
voor hem hoe ver hij kon gaan met de
inkoop voor de fabriek. ,,De sterk hiërarchische
manier van leiding geven door de Japanners,
waarbij de baas alles bepaalt, maakte het
werken voor me vaak erg moeizaam”, zegt hij
zacht. Ook in een ander opzicht vindt hij het
lastig werken. ,,Ik heb een jaar lang tegenover
een Japanner gezeten. Geen woord, zei hij,
een heel jaar lang. Opeens was hij weg. Was
door zijn ouders teruggeroepen naar Japan.
Ze hadden een meisje voor hem gevonden,
dus moest hij trouwen. Per mail heb ik hem
nog gefeliciteerd. Twee maanden later zit hij
weer tegenover me. Maar weer geen woord.
Ja, rare jongens zijn het, die Japanners.”
De komst van VDL heeft hij niet meegemaakt.
‘Met een mooie regeling’ mag hij in 2004 vertrekken
na 38 jaar werkzaam te zijn geweest
in Born. ,,Heimwee heb ik niet. Ik kijk met
veel voldoening en dankbaarheid terug op
mijn loopbaan, die zo verrassend begon met
dat ene briefje van meneer Hub van Doorne.”
Appelactie Harmonie
L’Union Born
Zaterdag 11 november houdt Harmonie
L’Union Born haar jaarlijkse appelactie. Vanaf
10.00 uur bieden de leden van de vereniging
de inwoners van Born een zak appels van 2 kg
te koop aanbieden voor €3,50. U kunt contant
of met de QR-code betalen. Door uw ondersteuning
draagt u bij aan het in stand houden
van onze vereniging.