In 1881 opende Joseph Durlinger zijn eerste schoenenzaak aan de Limbrichterstraat in Sittard. Nu 140 jaar verder verkoopt Durlinger nog steeds schoenen, niet alleen in Sittard maar op veel meer plekken. Met 43 Durlinger winkels, 3 Tamaris winkels en 4 webshops is het de grootste en tevens oudste schoenenretailer van Zuid Nederland. We vroegen Roger Durlinger, algemeen directeur en 5e generatie naar het 140 jarig jubileum van het familiebedrijf.
Wat is het geheim achter het succes van de afgelopen 140 jaar?
“Er is natuurlijk veel veranderd de afgelopen 140 jaar, maar de basis is hetzelfde gebleven: we maken al 140 jaar mensen blij met schoenen. Daarnaast vinden wij familiewaarden ontzettend belangrijk. Wij zijn pas tevreden wanneer iedereen het goed heeft: jong en oud, vandaag en morgen. “
Hoe staan jullie stil bij dit jubileum?
“De maand mei hebben we uitgeroepen tot feestmaand. We vieren zowel met onze klanten als met onze medewerkers feest. Klanten profiteren van extra korting, doordat we 140 artikelen hebben afgeprijsd en maken middels een win-actie kans op mooie prijzen zoals een tv of kaartjes voor de Efteling. Zaterdag 21 mei organiseren we speciaal voor onze klanten een feestje in de winkel. Er reizen verschillende dweilorkesten door Limburg en Brabant die bij een aantal winkels een optreden zullen verzorgen. Voor onze medewerkers staat er een tropisch knalfeest gepland. We zijn trots op deze mijlpaal en vinden het daarom belangrijk om dit samen te vieren. “
Hoe zien jullie de toekomst met de opkomst van alle webshops?
“Online winkelen hoort erbij en is niet meer weg te denken. We zien dit zelf ook in de ontwikkeling van onze webshops. Wij geloven sterk in de combinatie van offline en online, van de stenen winkel en de webshop. We zien dat onze klanten zich online oriënteren en vervolgens in de winkel komen passen of net andersom. Stenen winkels zullen echter niet verdwijnen. De toegevoegde waarde zit in de kennis en kunde van onze medewerkers in de winkels. Ze kunnen je alles vertellen over de pasvorm, materialen en comfort van een schoen en meten zorgvuldig je voeten op. Van winkelen willen we een echt geluksmomentje maken zodat we ook de komende decennia klanten blij kunnen maken met schoenen.”