Pittig, fris, roomblond en een licht gekruid karakter. Dat is het Buchter Blondje. In recordtempo wist dit bier van de Geleense brouwer Leo Logister en Alex Burgers en Mark Laurensse van Burgers & Business in Buchten de Nederlandse bierwereld te veroveren. Het internationale bierplatform Untapped riep onlangs het Buchter Blondje uit tot één van de drie beste Golden Ale bieren van Nederland. Tot grote verrassing van het brouwers trio, en zeker van Renske Burgers, naar wie het pittig, frisse bier genoemd is.

Door Ray Simoen

Brouwer Leo Logister (54) werd bijna dronken van blijdschap toen hij de website bekeek van het gerenommeerde bierplatform Untapped. Dit platform met wereldwijd 9 miljoen gebruikers had het Buchter Blondje nog hoger geplaatst dan de nummer één van vorig jaar, ’Feyenoord’ en het Limburgse bier tot een van de drie beste, in Nederland gebrouwen, Golden Ales uitgeroepen. Ook in de Dorpstraat 100 in Buchten, waar zijn bierkameraden Alex Burgers (44) en Mark Laurensse (41) hun bedrijf Burgers & Business hebben ondergebracht in een gerenoveerde dorpsboerderij, was het meteen groot feest. Renske (41), de vrouw van Alex Burgers, glimlacht ingetogen. Naar haar was het Buchter Blondje’ genoemd hoewel ze niet het etiket van het amberkleurige bier siert. ,,Nee, ik wilde echt niet op het etiket afgebeeld staan,” zegt de charmante blondine glimlachend. ,,Vandaar dat de oude dorpsboerderij, waarvan we de renovatie aan het afronden zijn, nu op het etiket prijkt,” zegt Alex Burgers.

Heisessies

Het Buchter Blondje heeft de Geleense brouwer Leo Logister gemaakt op verzoek van het duo van Burgers & Business. ,,In onze vergaderruimte in Buchten houden we voor en met bedrijven teambuildingsactiviteiten, workshops en brainstormsessies. ‘Heisessies in het landelijke Buchten’.” Maar een team of bedrijf wil niet enkel met praten verder komen. Samen iets doen en samen genieten is evenzo belangrijk, meent het Buchtener duo. ,,Dat kan prima door samen ‘een perfecte burger’ te bereiden. De burger is een krachtige metafoor voor het bedrijfsleven. Niet alleen zijn de ingrediënten belangrijk maar ook de balans tussen de verschillende onderdelen is van grote invloed op het eindresultaat. Samen leveren we een smakelijk eindproduct op, zo ervaren de deelnemers aan onze workshops, teambuilding-sessies en bedrijfsbijeenkomsten,” legt Mark Laurensse uit.

Klinkt mooi maar workshops en burgers maken vooral dorstig. ,,Precies, daarom hebben onze goede vriend Leo gevraagd om samen met ons een bier voor ons bedrijf en onze burgers te bedenken,” zegt Alex Burgers (,met zo’n naam moet je wel van burgers houden). ,,We willen een bier dat goed past bij onze burgers. Niet te zoet maar met pit en power. ” De naamgeefster van het bier geeft aan dat ze zelf fan is van een ,,wat zoeter bier”. Maar haar proefcollega’s wisten haar ervan te overtuigen dat een bier met bittere en kruidige accenten beter past bij de gebarbecuede burgers. ,,Een blonde allemansvriend, die zich goed voelt bij ons bbq-lekkers, dat moest ons bier worden”, geeft Alex Burgers aan. Op basis van deze voorkeuren maakte brouwer Leo een bier, dat meteen de handen op elkaar kreeg. Niet verwonderlijk want de Gelener brouwer heeft sinds hij in 2015 een cursus bierbrouwer volgde bij Dorpsbrouwerij De Maar in Jabeek, al zo’n tien goed in de smaak vallende ambachtelijke bieren bedacht en gebrouwen.

Sittard

Thuis bepaalt hij smaak en ingrediënten (waaronder Geleense hop) en maakt hij een proefbrouwsel. Vervolgens laat hij bij een brouwerij, momenteel Grain d’Orgue in het Waalse Hombourg, grotere hoeveelheden brouwen en bottelen. Daarna worden ze voorzien van een door hemzelf ontworpen etiket en glas.

Leo is geen ouderwetse brouwer met dampende ketels in de keuken, Hij is een high tech biermaker. Via apps op zijn I-phone kan hij overal en altijd het brouwproces bij hem thuis bijsturen. Pas als alles naar wens en smaak is gaat hij met zijn receptuur naar Grain d’Orgue. Het heeft hem in korte tijd al veel succes gebracht. Restaurants in Geleen hebben zijn bieren, waaronder de veelgevraagde Geleense Galliër, op de kaart staan. ,,En zelfs in Sittard worden mijn bieren lekker gevonden”, zegt hij lachend. Ook het nog jonge Buchter Blondje scoort al erg goed. ,,We krijgen veel telefoontjes met verzoeken om het blondje. Dat is geweldig om te ervaren.”

Diva

Tijd voor de MIJNGazet test van het Buchter Blondje. Bovenop het stoere diep, amberkleurige bier prijkt zelfbewust een stevige, roomwitte schuimkraag, die goed lang blijft staan. Als je hem licht walst in het glas word je beloond met opnieuw een mooie schuimkraag. Het Blondje uit Buchten houdt van speels wiegen en geniet van bewonderende blikken.

Aroma’s geeft ze zuinig prijs: wat het bier gemeen heeft met filmdiva’s, die ook niet meteen al hun geheimen blootgeven. Toch worden we het zoet van een sinaasappelschilletje en het bitter van grapefruitschil gewaar, evenals een flard eucalyptus.

Het prettige bitter en de kokette kruiding domineren in de mond maar niet dwingend. Dankzij het subtiele zoetje dat de kop opsteekt. In de aangename en tamelijk lange afdronk laat het bitter zich goed gelden zonder dat de doordrinkbaarheid van het Blondje in het gedrang komt. Niet alleen een bier voor mannen, die pittig, fris bier bij de bbq willen. Ook dames zullen zich dit Buchtener bier goed laten smaken.

Het Buchter Blondje maskeert de 8 procent alcohol handig en is krachtig genoeg om kloeke ribeyes en T-bonesteaks smaakvol en elegant tegenspel te bieden. Kortom, een blondje dat naar meer smaakt. ,,Inderdaad, we zijn van plan om nog meer bieren á la deze Buchtener beauty te maken.”

Het Buchter Blondje kost 3,95 euro

Informatie: 

brouwerij@logister.nl

info@burgersandbusiness.nl

Fotobijschrift:

Bierbrouwers van links naar rechts: Leo Logister, Mark Laurensse en Alex Burgers. Renske Burgers houdt het naar haar genoemde bier Buchter Blondje vast.